Лекція 17. Особливості обліку робочого часу водіїв-міжнародників

Тахограф, його функції та види. Особливості роботи.

Усі вантажні автомобілі, що використовуються для міжнародних перевезень в рамках положень ЄУТР, і перша реєстрація яких відбулася після 16.06.2010, повинні бути обладнані цифровими тахографами. Заміна на аналоговий тахограф в транспортних засобах випущених після цієї дати є порушенням.

Тахограф – контрольний пристрій призначено для реєстрації швидкості, режиму праці та відпочинку водіїв і членів екіпажу, з обов’язковою функцією ідентифікації та аутентифікації особи водія, що встановлюється на борту транспортного засобу.

Обов’язкове застосування тахографів в країнах Європи дало насправді відчутні результати:

  • Зменшення кількості дорожньо-транспортних пригод на 22%.
  • Зниження смертності при ДТП на 55%.
  • Збільшення безаварійного пробігу в 2,5 рази.
  • Зниження витрат паливно-мастильних матеріалів на 15%.

Можна виокремити два типа тахографів:

  • Аналогові, що фіксують дані на таходиск (на сьогодні, практично втратили актуальність, тому ми не будемо на них зосереджувати увагу)
  • Цифрові, фіксують дані на електронну картку.

аналоговий тахограф

Детальніше про цифрові тахографи

цифровий тахограф

Робота цифрового тахографа базується на цифрових носіях інформації, дані (швидкість, пройдений кілометраж, режими, інформація про допущені помилки) фіксується в пам’яті пристрою та на картці водія. Ці дані записуються з імпульсного датчика швидкості, що розташований в трансмісії і приводиться в дію в момент запуску двигуна.

З огляду на те, що використання тахографів передбачено, в першу чергу, для міжнародних перевезень і контроль проводиться в різних країнах, прилади мають наднаціональний інтерфейс – піктограми, що зображають режими управління в графічному варіанті.

Процес фіксації даних тахографом починається з моменту встановлення водієм ідентифікаційної картки в спеціальний слот пристрою (перед початком руху). Далі всі процеси, пов’язані з реєстрацією зупинок і параметрів руху, будуть фіксуватися автоматично. По завершенню робочого часу стартова процедура проводиться у зворотному порядку – ввести кінцевий пункт і витягнути карту.

Окрім водійської електронної картки, в роботі з тахографом застосовуються картки підприємства, майстерні та контролерські. Відповідно кожен з цих типів картки отримує доступ до тієї чи іншої функції (або інформації) тахографа.

Отримати інформацію з тахографа, з метою контролю, можна кількома методами – за допомогою роздруківки що видають тахографи, переглядаючи дані на дисплеї тахографа, після вивантаження даних на персональний комп’ютер за допомогою спеціальних прикладних програм, або ж шляхом віддаленого зчитування.

Аби одержувані дані були коректними, вивантажувати звіти потрібно не рідше одного разу на місяць, до того ж компанія-перевізник зобов’язана зберігати їх протягом двох років.

Цифрові тахографи, згідно вимог ЄУТР, необхідно регулярно калібрувати:

  • при встановленні на транспортний засіб;
  • після ремонту пристрою;
  • на плановій основі (раз на 2 роки);
  • після ремонтів вантажівки;
  • при пошкодженні контрольної пломби на приладі.

Внутрішня пам’ять цифрового тахографа, крім режимів руху і зупинки, ремонтних періодів і т.п., зберігає інформацію про всі маніпуляції з приладом. Тому будь-які спроби втручання в роботу тахографа або коригування інформації не можуть залишитись непомітними. За будь-які спроби несанкціонованого доступу на відповідальних осіб (водія та підприємство) накладаються штрафні стягнення.

Проводити ремонт, калібрування, налаштування і т.п. тахографа можуть лише сертифіковані сервісні установи, що має допуск ЄУТР.

Базові правила роботи з тахографом:

  1. Експлуатація водіями транспортних засобів у міжнародних перевезеннях без пристрою, що реєструє характеристики руху автомобіля, заборонена. Як і випуск на маршрут машини з несправним пристроєм.
  2. Відповідальність за недотримання вищенаведеного правила несе і фізична особа, що керувало автомобілем (водій), і юридична особа, яка володіє транспортним засобом (автоперевізник).
  3. Передавати ідентифікаційну електронну картку водія третім особам заборонено. Як і кермувати з чужим ідентифікатором.
  4. Втручання в роботу пристрою заборонено – порушена пломба або виявлення інших фактів, що свідчать про спроби фальсифікації даних, тягне за собою накладення штрафу.
  5. Обов’язкове дотримання режиму праці/відпочинку. Якщо в ході перевірки будуть виявлені порушення, відповідальність нестиме водій.
  6. На вимогу співробітників уповноважених державних служб слід обов’язково надавати доступ до даних реєстратора. Для забезпечення можливості негайного надання інформації під час рейсу, має бути наявним термопапір для роздруківки звітів.
  7. Якщо пристрій вийшов з ладу, необхідно негайно звернутися до сервісної установи.

робота тахографа

Процес роботи з цифровими тахографами не є надто складним й не потребує якоїсь спеціальної підготовки водійського персоналу та менеджменту, однак потребує кропіткого дотримання і контролю численних приписів та умов експлуатації.

Мабуть найбільш обтяжливими для транспортних підприємств є вимоги ЄУТР про обов’язкове зчитування даних з карт водіїв (не рідше як раз на 28 календарних днів) та з пам’яті самих тахографів (не рідше як раз на 90 календарних днів). Позаяк перше вимагає регулярний контакт з водієм (або принаймні з його карткою), що тягне за собою ряд ускладнень – до прикладу, водій може бути на цей час в рейсі. А друге, вимагає переміщення транспортного засобу до місця розташування офісу підприємства (чи базової стоянки), що призводить до відриву ТЗ від виробничого процесу, ускладнення логістики та зайвих витрат на палива.

Проте в нинішніх умовах, високої інтенсивності транспортної галузі, така ситуація породжує численні ускладнення для роботи водіїв та управлінського персоналу. Як наслідок, завдяки сучасним технологіям, було розроблено методи дистанційного зчитування даних з тахографів, що суттєво спростило процес дотримання вищенаведених вимог ЄУТР, а також дозволило отримувати та аналізувати в режимі реального часу!!! реальну ситуацію з дотриманням режимів праці та відпочинку в автопарку, виявляти порушення, оптимізувати навантаження на співробітників, раціонально розподіляти завантаження ТЗ, підвищувати трудову дисципліну і дорожню безпеку.

Наразі, маємо два варіанти віддаленого зчитування даних:

  • Застосовуючи моделі цифрових тахографів з GPRS-модемом, й відповідно, налаштувавши автоматичну передачу даних, які за допомогою спеціального ПО будуть розкодовані та проаналізовані.
  • Або ж, використовуючи цифровий тахограф в поєднанні системою gps-моніторингу транспорту. Основна перевага цього методу в тому, що дані з тахографа і моніторингові дані можуть відображатись та паралельно опрацьовуватись в єдиній аналітичній програмі.

Важливо наголосити, що практичний успіх суміщення тахографа і супутникового контролю буде залежати, в першу чергу, від можливостей системи моніторингу. Слід попередньо з’ясувати чи вона підтримує взаємодію з конкретними моделями цифрових тахографів. Чи в системі моніторингу реалізовано зручна та зрозуміла візуалізація інформації? Як і в якому форматі будуть опрацьовані звіти про режими праці і відпочинку та інші параметри роботи відстежуваних об’єктів (маршрути, швидкісні режими, витрата палива і т.д.) і чи ця інформація буде доступна в будь-який час в режимі онлайн.

Питання для самоперевірки

  1. Який пристрій контролює час роботи та відпочинку водіїв?
  2. Які існують типи тахографів?
  3. Який принцип роботи цифрового тахографа?
Категорія: Лекції | Додав: ananbad (03.12.2020)
Переглядів: 146 | Теги: тахограф, тахокарти | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
avatar