Тахограф, його функції та види. Особливості роботи.Усі вантажні автомобілі, що використовуються для міжнародних перевезень в рамках положень ЄУТР, і перша реєстрація яких відбулася після 16.06.2010, повинні бути обладнані цифровими тахографами. Заміна на аналоговий тахограф в транспортних засобах випущених після цієї дати є порушенням. Тахограф – контрольний пристрій призначено для реєстрації швидкості, режиму праці та відпочинку водіїв і членів екіпажу, з обов’язковою функцією ідентифікації та аутентифікації особи водія, що встановлюється на борту транспортного засобу. Обов’язкове застосування тахографів в країнах Європи дало насправді відчутні результати:
Можна виокремити два типа тахографів:
Детальніше про цифрові тахографи Робота цифрового тахографа базується на цифрових носіях інформації, дані (швидкість, пройдений кілометраж, режими, інформація про допущені помилки) фіксується в пам’яті пристрою та на картці водія. Ці дані записуються з імпульсного датчика швидкості, що розташований в трансмісії і приводиться в дію в момент запуску двигуна. З огляду на те, що використання тахографів передбачено, в першу чергу, для міжнародних перевезень і контроль проводиться в різних країнах, прилади мають наднаціональний інтерфейс – піктограми, що зображають режими управління в графічному варіанті. Процес фіксації даних тахографом починається з моменту встановлення водієм ідентифікаційної картки в спеціальний слот пристрою (перед початком руху). Далі всі процеси, пов’язані з реєстрацією зупинок і параметрів руху, будуть фіксуватися автоматично. По завершенню робочого часу стартова процедура проводиться у зворотному порядку – ввести кінцевий пункт і витягнути карту. Окрім водійської електронної картки, в роботі з тахографом застосовуються картки підприємства, майстерні та контролерські. Відповідно кожен з цих типів картки отримує доступ до тієї чи іншої функції (або інформації) тахографа. Отримати інформацію з тахографа, з метою контролю, можна кількома методами – за допомогою роздруківки що видають тахографи, переглядаючи дані на дисплеї тахографа, після вивантаження даних на персональний комп’ютер за допомогою спеціальних прикладних програм, або ж шляхом віддаленого зчитування. Аби одержувані дані були коректними, вивантажувати звіти потрібно не рідше одного разу на місяць, до того ж компанія-перевізник зобов’язана зберігати їх протягом двох років. Цифрові тахографи, згідно вимог ЄУТР, необхідно регулярно калібрувати:
Внутрішня пам’ять цифрового тахографа, крім режимів руху і зупинки, ремонтних періодів і т.п., зберігає інформацію про всі маніпуляції з приладом. Тому будь-які спроби втручання в роботу тахографа або коригування інформації не можуть залишитись непомітними. За будь-які спроби несанкціонованого доступу на відповідальних осіб (водія та підприємство) накладаються штрафні стягнення. Проводити ремонт, калібрування, налаштування і т.п. тахографа можуть лише сертифіковані сервісні установи, що має допуск ЄУТР. Базові правила роботи з тахографом:
Процес роботи з цифровими тахографами не є надто складним й не потребує якоїсь спеціальної підготовки водійського персоналу та менеджменту, однак потребує кропіткого дотримання і контролю численних приписів та умов експлуатації. Мабуть найбільш обтяжливими для транспортних підприємств є вимоги ЄУТР про обов’язкове зчитування даних з карт водіїв (не рідше як раз на 28 календарних днів) та з пам’яті самих тахографів (не рідше як раз на 90 календарних днів). Позаяк перше вимагає регулярний контакт з водієм (або принаймні з його карткою), що тягне за собою ряд ускладнень – до прикладу, водій може бути на цей час в рейсі. А друге, вимагає переміщення транспортного засобу до місця розташування офісу підприємства (чи базової стоянки), що призводить до відриву ТЗ від виробничого процесу, ускладнення логістики та зайвих витрат на палива. Проте в нинішніх умовах, високої інтенсивності транспортної галузі, така ситуація породжує численні ускладнення для роботи водіїв та управлінського персоналу. Як наслідок, завдяки сучасним технологіям, було розроблено методи дистанційного зчитування даних з тахографів, що суттєво спростило процес дотримання вищенаведених вимог ЄУТР, а також дозволило отримувати та аналізувати в режимі реального часу!!! реальну ситуацію з дотриманням режимів праці та відпочинку в автопарку, виявляти порушення, оптимізувати навантаження на співробітників, раціонально розподіляти завантаження ТЗ, підвищувати трудову дисципліну і дорожню безпеку. Наразі, маємо два варіанти віддаленого зчитування даних:
Важливо наголосити, що практичний успіх суміщення тахографа і супутникового контролю буде залежати, в першу чергу, від можливостей системи моніторингу. Слід попередньо з’ясувати чи вона підтримує взаємодію з конкретними моделями цифрових тахографів. Чи в системі моніторингу реалізовано зручна та зрозуміла візуалізація інформації? Як і в якому форматі будуть опрацьовані звіти про режими праці і відпочинку та інші параметри роботи відстежуваних об’єктів (маршрути, швидкісні режими, витрата палива і т.д.) і чи ця інформація буде доступна в будь-який час в режимі онлайн. Питання для самоперевірки
| |
| |
Переглядів: 146 | | |
Всього коментарів: 0 | |