Лекція 18. Міжнародні торгові правила ІНКОТЕРМС

Застосування правил ІНКОТЕРМС в Україні. Основні умови поставки товарів.

Інкотермс 2020 року - це одинадцять уніфікованих правил, які застосовуються у світовій торгівлі і фіксують права і обов'язки сторін зовнішньоторговельного договору, в частині поставки продукції від продавця до покупця.

Правила є скорочені за першими трьома літерами зовнішньоторговельні терміни, які відображають ситуацію в світі комерційної практики.

Перша редакція була розроблена Міжнародною торговельною палатою (МТП) та опублікована в 1936 році, потім вона піддавалася змінам і правок в 1953, 1967, 1976 роках. З 1980 року Інкотермс став періодично редагуватися кожні десять років, і оновлювався в 1990, 2000, 2010 і 2020 роках відповідно.

Інкотермс 2020 вступив в силу з 1 січня 2020 року, однак використання старих редакцій також можливо в даний час. Саме тому при згадуванні умов поставки необхідно вказувати редакцію Правил із зазначенням конкретного року.

Правила Інкотермс не замінюють зовнішньоторговельний контракт, а лише дозволяють значно скоротити і спростити його. Уніфіковані умови не регламентують перехід права власності на товарну партію, не вказують вартість одиниці продукції або способи оплати. Вони лише фіксують розподіл між сторонами угоди купівлі-продажу зобов'язань і фінансових витрат, таких як: оплата перевезення, розвантаження товарної партії, митне оформлення, сплата податків та зборів, страховка, а також передача ризиків в разі втрати і можливих пошкоджень продукції.

У нових правилах Інкотермс очікувалися великі зміни в порівнянні з попередніми версіями (виключення деяких термінів, уніфікація за видами транспорту і т.д.), однак ці очікування не виправдалися.

Жодного терміна не було видалено або додано в новій редакції. Лише один базис поставки змінив свою назву: DAT перейменований в DPU. При цьому перейменування носить скоріше технічний характер. Як і в попередній версії деякі терміни вживаються тільки до морських (річкових) перевезень і не стали універсальними.

Змінилося одне з найпоширеніших базисів поставки (FCA), тепер його застосування дозволяє сторонам угоди домовитися, що покупець може вказати перевізнику видати морський коносамент з бортовою записом продавцю. Це дозволить останньому в короткі терміни виконати умови акредитива.

Також нововведення торкнулися умов CIP, розмір страхової суми зріс і повинен перевищувати 110 відсотків від вартості страхованої товарної партії.

У новій редакції також надано роз'яснення з приводу митного оформлення продукції на кордоні та введено нове поняття «безпека транспорту».

Як продавцеві, так і покупцеві в новій редакції Правил дозволено користуватися для перевезення своїм власним транспортом, а не укладати договір з третьою особою, передаючи цю послугу на аутсорсинг.

В Інкотермс 2020 існує 4 групи базисних умов поставок продукції (E, F, C і D). Вони діляться згідно з розподілом обов'язків між сторонами зовнішньоторговельної угоди.

ІНКОТЕРМС 2020

Група E — Місце відправлення (Departure) (Зобов'язання продавця мінімальні і обмежуються наданням товару у розпорядження покупця)

EXW. Ex Works (вказане місце): товар зі складу продавця.

Група F — (Зобов'язання продавця обмежуються відправкою товару, основне перевезення оплачено покупцем)

FCA. Free Carrier (вказане місце): товар доставляється перевізнику замовника.

FAS. Free Alongside Ship (вказано порт завантаження): товар доставляється до судна замовника.

FOB. Free On Board (вказано порт завантаження): товар завантажується на судно замовника.

Франкування

Франкування - економічні і правові умови, котрі зумовлюють порядок включення до ціни тих чи інших витрат на транспортування, вантажні роботи, зберігання й страхування вантажів. Отже, ціни залежно від умов постачання товарів відрізняються по видах франко. Ціна «франко» (з італ. franco — букв. Вільний) - це комерційний термін, який означає, що продавець бере на себе зобов'язання поставити товар у певне місце за свій рахунок, тобто до ціни продажу будуть включені транспортні, страхові та (у міжнародній торгівлі) митні послуги. Застосування терміну «франко» у сполученні із зазначенням кінцевого пункту доставляння продукції означає, що покупець вільний від витрат з транспортування до цього пункту, бо їх сплачує продавець. Кожен вид франко показує, до якого пункту на шляху руху товару від продавця до покупця додаткові витрати включені до ціни за контрактом купівлі-продажу. При цьому пунктом може бути місце виробництва (поле, ферма, завод, будівельний майданчик та ін.), вагон, склад, борт судна, залізнична станція, конкретний населений пункт.

Група C - (Продавець організовує та оплачує перевезення без взяття на себе пов'язаних з ним ризиків)

CIF. Cost, Insurance and Freight (вказано порт призначення): товар страхується й доставляється до порту замовника (без вивантаження).

CFR Cost and Freight (... named port of destination) Вартість і фрахт (... назва порту призначення)

CPT. Carriage Paid To (вказано місце призначення): товар доставляється перевізнику замовника у зазначеному порту

CIP. Carriage and Insurance Paid to (вказано місце призначення): товар страхується й доставляється перевізнику замовника у зазначеному порту

Група D — Доставка (Delivery) (Витрати і ризики продавця максимальні, тому що він зобовязаний надати товари в розпорядження покупця в зазначеному місці призначення, тобо забезпечити прибуття товару)

DAT (Delivered At Terminal) — вказано термінал призначення (новий термін),

DAP (Delivered At Place) — вказано місце призначення (новий термін),

DDP (Delivered Duty Paid, постачання зі сплатою мита) — вказано місце призначення, товар доставляється замовнику, митні платежі, та інші платежі, пов'язані з страхуванням ризиків, здійснює постачальник. Ці умови в Україні прямо не працюють, бо митні платежі, згідно законодавства України, може сплачувати лише резидент.

Нові умови поширюються на всі види транспорту.

Питання для самоперевірки

  1. Коли вступив в дію Інкотермс 2020?
  2. Які 4 групи базисних умов поставок продукції існуть?
Категорія: Лекції | Додав: ananbad (02.12.2020)
Переглядів: 158 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
avatar