Основні особливості перевезення негабаритних та великовагових вантажів в УкраїніВеликоваговим та великогабаритним транспортним засобом вважається транспортний засіб, вагові та/або габаритні параметри якого перевищують нормативні навантаження на вісь (осі) та загальна маса або габарити яких перевищують один із параметрів, зазначених у пункті 22.5 Правил дорожнього руху: “За спеціальними правилами здійснюється дорожнє перевезення небезпечних вантажів, рух транспортних засобів та їх составів у разі, коли хоч один з їх габаритів перевищує за шириною 2,6 м (для сільськогосподарської техніки, яка рухається за межами населених пунктів, дорогами сіл, селищ, міст районного значення, — 3,75 м), за висотою від поверхні дороги — 4 м (для контейнеровозів на встановлених Укравтодором і Національною поліцією маршрутах — 4,35 м), за довжиною — 22 м (для маршрутних транспортних засобів — 25 м), фактичну масу понад 40 т (для контейнеровозів — понад 44 т, на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутах — до 46 т), навантаження на одиночну вісь — 11 т (для автобусів, тролейбусів — 11,5 т), здвоєні осі — 16 т, строєні — 22 т (для контейнеровозів навантаження на одиночну вісь — 11 т, здвоєні осі — 18 т, строєні — 24 т) або якщо вантаж виступає за задній габарит транспортного засобу більш як на 2 м. Осі слід вважати здвоєними або строєними, якщо відстань між ними (суміжними) не перевищує 2,5 м.” Рух великовагових та великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами здійснюється на підставі дозволу, виданого перевізникові МВС України за наявності погодження з дорожніми, комунальними, залізничними та іншими підприємствами і організаціями, в якому визначаються умови і режим проїзду зазначених транспортних засобів, або документа про внесення плати за проїзд великовагових транспортних засобів. Рух транспортних засобів та їх складів загальною масою до 40 тонн включно, якщо вони не є великогабаритними, і контейнеровозів загальною масою до 46 тонн включно та заввишки від поверхні дороги до 4,35 метра включно (на встановлених Укравтодором і Національноє поліцією маршрутах), здійснюється без дозволу. Якщо висота великогабаритного транспортного засобу з вантажем або без нього від поверхні дороги становить більш ніж 4,5 метра, маршрут руху додатково погоджується зі службами міського електротранспорту, електромережі, електрифікації, електрозв’язку, мостового господарства. Коли загальна маса великовагового транспортного засобу перевищує 60 тонн, власник автомобільних доріг чи вулиць або уповноважена ним організація, яка відповідає за їх експлуатаційне утримання, приймає рішення про проведення (за рахунок замовника) спеціального обстеження або/і випробування будівель, споруд і мереж на маршруті та при потребі про укріплення штучних споруд спеціалізованими організаціями, які мають відповідну ліцензію на його проведення. Перевізник, який має намір використовувати великоваговий та/або великогабаритний транспортний засіб, зобов'язаний не пізніше ніж за три доби звернутися до уповноважених Укравтодором підприємств із заявою про видачу погодження маршруту. Дозвіл на рух великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу після отримання погодження маршруту видається уповноваженим підрозділом Національної поліції через центри надання адміністративних послуг. Процедура подання заяви про видачу погодження маршрутуУ заяві про видачу погодження маршруту повинні міститися відомості про характер і категорію вантажу, загальну масу навантаження на вісь (осі), габарити, технічну характеристику великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу, строк перевезення і маршрут. У разі коли під час здійснення габаритно-вагового контролю встановлено, що транспортний засіб є великоваговим та/або великогабаритним, до заяви додаються довідка про здійснення габаритно-вагового контролю та документи, на підставі яких встановлюється маршрут проїзду такого транспортного засобу з часу завантаження до часу здійснення габаритно-вагового контролю. Якщо маршрут великогабаритних та великовагових транспортних засобів проходить автомобільними дорогами загального користування кількох областей, заява про видачу погодження надсилається до Укравтодору. Якщо маршрут не виходить за межі однієї області, заява про видачу погодження надсилається до Служби автомобільних доріг у відповідній області. Процедура отримання погодження маршруту від Укравтодору
Забороняється проїзд великогабаритних та великовагових транспортних засобів без відповідного дозволу або документа, який підтверджує внесення плати за проїзд, що повинні знаходитися у водія і пред’являтися на вимогу уповноважених осіб. Великогабаритні та великовагові транспортні засоби повинні бути укомплектовані наступним обладнанням:
Проблисковий маячок оранжевого кольору встановлюється на транспортному засобі чи на вантажі згідно із вимогами стандартів. Кріплення маячка повинне бути надійним (з урахуванням усіх режимів руху і гальмування) і забезпечувати вільне його бачення усіма учасниками руху. Дозвіл, що видається перевізнику, одночасно є дозволом на встановлення та використання проблискового маячка оранжевого кольору на великогабаритних та великовагових транспортних засобах та на автомобілі прикриття із зазначенням його марки та державного реєстраційного номера на термін дії дозволу. На великогабаритному та великоваговому транспортному засобі встановлюються наступні знаки (щитки):
Необхідність супроводу великогабаритного та великовагового транспортного засобу патрульним автомобілем МВС України чи автомобілем прикриття визначається МВС України під час видачі дозволу. Супровід автомобілем прикриття обов’язковий, коли ширина великогобаритного транспортного засобу перевищує 3,5м чи довжина - 24 метри. Супровід патрульним автомобілем МВС України обов’язковий, коли ширина великогабаритного транспортного засобу перевищує 3,75 чи довжина 30 метрів або він під час руху хоча б частково займатиме смугу зустрічного руху. Проїзд великогабаритних та великовагових транспортних засобів повинен здійснюватися в період найменшої інтенсивності руху. У світлий час доби їх проїзд здійснюється з постійно ввімкненими фарами ближнього світла та проблисковим маячком оранжевого кольору. Водії великогабаритних та великовагових транспортних засобів зобов’язані:
Також водіям великогабаритних та великовагових транспортних засобів забороняється:
Габаритно-ваговий контроль великогабаритних та великовагових транспортних засобів здійснюють:
При виявленні факту перевищення хоча б одного вагового та/або габаритного нормативного параметра більш ніж на 2 відсотки подальший рух транспортного засобу забороняється до внесення плати за його проїзд автомобільними дорогами загального користування (плата за проїзд). Плата за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу, що рухався без відповідного дозволу, здійснюється у подвійному розмірі за пройдену частину маршруту територією України. У випадку здійснення руху з порушенням умов, визначених у дозволі на рух, подвійний розмір застосовується в частині перевищення фактичних показників над показниками, визначеними у дозволі, за пройдену частину маршруту. Довідка про здійснення габаритно-вагового контролю та/або сертифікат зважування, або документ щодо внесення плати за проїзд є чинними протягом усього маршруту. Плата за проїзд автомобільними дорогами загального користування береться із транспортних засобів вітчизняних та іноземних власників при виявленні факту перевищення їх фактичних параметрів над параметрами, які враховувалися під час встановлення розміру єдиного збору в пунктах пропуску через державний кордон, де відсутні вагові комплекси, та з транспортних засобів, які виїжджають за межі України і на які в установленому порядку не отримано дозвіл на рух або не внесено плату за проїзд. Плата за проїзд автомобільними дорогами загального користування великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу вноситься перевізником за затвердженими ставками, виходячи з вагових та/або габаритних параметрів транспортного засобу, протяжності маршруту, кількості перевезень згідно із Законом “Про єдиний збір, який справляється у пунктах пропуску через державний кордон України” від 12.07.2001р.. Нова система штрафів в Україні за перевищення габаритно-вагових нормЗ 25 вересня 2019 року набув чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань здійснення габаритно-вагового контролю». Якраз у рамках цього закону почала діяти нова система штрафів за перевищення встановлених габаритно-вагових норм без відповідного дозволу:
Штрафує та стягує плату з порушників Укртрансбезпека — ці кошти зараховують до державного Дорожнього фонду України. Якщо ж водій не виконуватиме вимогу посадовця Укртрансбезпеки про зупинку транспортного засобу, то передбачається штраф у розмірі 200 НМДГ (3400 грн) або позбавлення права управління транспортними засобами на строк від 3 до 6 місяців. Згідно закону, адміністративну відповідальність за порушення габаритно-вагових норм буде нести відповідальна особа — фізична особа чи керівник юридичної особи, за яким зареєстрований транспортний засіб (чи належний користувач). У випадку, якщо транспортний засіб зареєстровано за межами території України і він не підлягає державній реєстрації в Україні, то до адміністративної відповідальності притягується особа, яка ввезла його на українську територію. Основні особливості перевезення негабаритних та великовагових вантажів в різних країнах світуГабаритно-вагові норми при завантаженні транспортних засобів, штрафи за їх перевищення та способи контролю (досвід Європейського Союзу, США та Канади). Перевантажені великогабаритні транспортні засоби збільшують знос дорожнього покриття. Наприклад, у США близько 20% всіх пошкоджень доріг викликано саме перевищенням допустимих вагових норм транспорту. У Данії перевантажені великогабаритні транспортні засоби складають 10-15% від усіх вантажних автомобілів. Для зменшення випадків порушень правил габаритно-вагових норм, об'єктивного та точного визначення розміру плати за проїзд або штрафу у багатьох країнах використовується система контролю за ваговими і габаритними параметрами транспортних засобів. Габаритно-ваговий контроль організовано у США, Канаді, Австрії, Німеччині, Фінляндії, Норвегії та інших країнах ЄС. Габаритно-ваговий контроль транспортних засобів — це здійснюваний уповноваженими організаціями контроль за проїздом великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів дорогами загального користування. Включає в себе перевірку відповідності габаритно-вагових параметрів таких транспортних засобів установленим законодавством нормам, наявність дозволу на рух по визначених маршрутах тощо. У різних країнах рівень обмежень вагових норм транспорту визначається в першу чергу станом дорожньої мережі. Способи габаритно-вагового контролюНайбільш поширеними пристроями для збору інформації про потоки транспорту є лічильники трафіку (traffic counters), які встановлюються вздовж дороги. Технології підрахунку варіюються від простої ручної перевірки до гумових труб, індуктивних петель і більш сучасних оптичних та лазерних пристроїв. Проте лічильники трафіку не надають точних даних про навантаження транспортних засобів. Щоб знати фактичне навантаження на вісь та вагу важких транспортних засобів, їх необхідно зважувати. Це можна зробити трьома способами:
1. Статичне зважування на сьогодні є найточнішим методом зважування транспортних засобів. Для зважування транспортних засобів використовуються три типи пристроїв: мостові ваги (weighbridges); осьові ваги (axle weighers); колісні ваги (wheel weighers). Мостові ваги складаються з набору ваг, встановлюваних між сталевою платформою для зважування і бетонною основою. У Європі вони рідко використовуються, на відміну від США. Основними причинами є високі будівельні й експлуатаційні витрати та велика площа необхідної землі. Більш поширеними в Європі є осьові ваги. Вони надають інформацію про навантаження на вісь, але їх точність менша. Поширеними також стають переносні ваги на колесах. 2. Зважування під час руху поділяється на зважування на низьких швидкостях (LS-WIM-система) та зважування на високих швидкостях (HS-WIM-система). При виконанні першого типу зважування швидкість транспортного засобу, що перетинає датчики, обмежена до 5-10 км/год. Прискорення та різке гальмування не допускаються. Зважування на низьких швидкостях відрізняється від високошвидкісних WIM-систем, що працюють в умовах вільного руху. Високошвидкісна система зважування, яка часто називається просто системою WIM, вимірює динамічне навантаження на вісь транспортних засобів, що проїжджають по дорогах в неконтрольованих умовах. Загалом, WIM-системи можна розділити на: 1. Зовнішні конструкції, які служать в якості основи для WIM-датчика. 2. Сенсор, який перетворює дані про навантаження в електричний сигнал. 3. Система бортового зважування (OBW). Інформація щодо завантаження транспортного засобу вже доступна в автомобільних комп'ютерах багатьох сучасних вантажівок та автобусів. Ця система активно використовується власниками приватних автопарків. Обрахунок здійснюється за допомогою даних від датчиків, що встановлені на колесах, та осі з урахуванням сили тяги, швидкості транспортного засобу, нахилу дороги тощо. Варто зазначити, що на сьогодні у Європейському Союзі система OBW розглядається як потенційний засіб ефективної перевірки габаритно-вагових норм під час міжнародних перевезень. Крім цього, вартість установки необхідних систем WIM набагато нижча, ніж оснащення всіх транспортних засобів системами OBW. Тому комбінація WIM і OBW в майбутньому може стати оптимальною для країн ЄС. Європейський Союз. Габаритно-вагові норми транспортних засобівМаксимальні габарити та вага транспортних засобів для перевезень у межах ЄС встановлюються директивою (ЄС) 2015/719 від 29 квітня 2015 року. Поправки до директиви 96/53/EC 1996 року допускають відхилення від максимальної довжини за умов поліпшення аеродинамічних характеристик вантажних автомобілів. Це також дозволяє зробити їх безпечнішими за рахунок додаткового простору в кабіні водія. Відхилення від допустимої ваги також дозволяється для транспортних засобів, які працюють на альтернативних видах палива. Що стосується транскордонного руху транспортних засобів, то габарити, встановлені в первинній директиві, залишилися незмінними. Для транспортних засобів з поліпшеними аеродинамічними характеристиками навантаження на одиночну вісь не може перевищувати 10 т, на здвоєну вісь – 18 т (при цьому відстань між вісями має бути не менше 1,3 м і не більше 1,8 м), на строєну – 24 т (відстань не менше 1,3 м і не більше 1,4 м). Загальна вага двовісного транспортного засобу з трьохвісним напівпричепом, який перевозить в рамках інтермодальних транспортних операцій один або кілька контейнерів або зйомних кузовів, загальною довжиною до 13,7 м, не може перевищувати 42 т. Вага аналогічного трьохвісного транспортного засобу з дво- чи тривісним напівпричепом не може перевищувати 44 т. Для двовісних транспортних засобів, окрім автобусів, які працюють на альтернативному паливі, дозволена вага збільшується на 1 т за рахунок додаткової ваги, необхідної для альтернативної паливної технології, однак не може перевищувати 19,5 т. Те саме стосується тривісних транспортних засобів, у яких провідна вісь оснащена здвоєними шинами і пневматичною підвіскою, або тих, у яких кожна вісь оснащена здвоєними шинами та максимальна вага кожної осі не перевищує 9,5 т. Штрафи за перевищення допустимих нормРозмір штрафів за перевищення допустимих норм регулюється національним законодавством країн ЄС та варіюється від кількох сотень до кількох тисяч євро у різних країнах. У Великобританії фіксований штраф за перевищення максимально допустимого навантаження на одну вісь становить 100 фунтів, якщо перевищення менше 10%, 200 фунтів – якщо менше 15% та 300 фунтів – якщо більше 15%. Якщо ж перевищення становить 5 т, або 30%, водій отримує повістку до суду. Окрім фіксованого штрафу, незалежно від обсягу порушення, інспектор також забороняє рух транспортного засобу. В Ірландії штраф за перевищення допустимої маси транспортного засобу на 1-2 т складає 500 євро, на 2-3 т – 1000 євро, 3-4 т – 1500 євро, 4-5 т – 3000 євро, за перевищення у понад 5 т штраф становить 5000 євро. У Франції практично немає обмежень по висоті вантажу, але по автобанах дозволяється перевезення вантажу шириною до 3 м, в іншому випадку – треба або отримувати спецдозвіл (що досить довго), або планувати доставку поза автобанів. У Франції штрафи за перевищення допустимої ваги у межах 20% становлять 90 євро (зменшений), 135 євро (стандартний) та 375 євро (збільшений). За перевищення у 20 % або більше передбачений штраф у розмірі до 1500 євро. У разі повторного перевищення норм протягом одного року сума штрафу збільшується до 3000 євро. У Польщі розмір штрафу за перевищення ваги залежить від категорії транспортного засобу та наявності відповідного дозволу. Зокрема, якщо навантаження на вісь перевищує допустиму для доріг норму у 11,5 т (категорія VII) на менш ніж 10%, стягується штраф у 500 злотих (близько 114 євро). Якщо навантаження перевищує допустимі значення на 10-20%, стягується штраф у 2000 злотих. У інших випадках штраф становитиме 15000 злотих (близько 3413 євро). В Казахстані ще у 2013 році запустили "пілот" автоматизованого зважування транспорту у русі. За 2 роки запущено 29 майданчиків зважування на високих швидкостях. У рамках реалізації проектів по реконструкції та капремонту автодоріг РК заплановано довести загальну кількість систем WIM на найбільш інтенсивних ділянках автомобільних доріг республіканського значення до 80-ти, а всі стаціонарні пости транспортного контролю - закрити. Штраф за проїзд по дорозі на машині з перевищенням вагових параметрів в РК платить, як власник ТЗ, так і власник вантажу (вантажовідправник). Розмір штрафів розраховується автоматично і з 2018р. складає 180 місячних розрахункових показників (понад 1тис. євро) для власників авто та 10-15 МРП для власників вантажів. Практика застосування засобів контролюПеревірка відповідності габаритно-вагових норм організована на національному рівні кожною країною ЄС. У Дерективі 96/53/EC 1996 зазначено, що держави-члени повинні виконувати перевірку транспортних засобів, використовуючи або системи зважування, або датчики бортового зважування, які дистанційно передають сигнали до інспекторів. Це дозволяє інспекційним органам фіксувати транспортні засоби, які підозрюються у порушенні, та зупиняти їх для огляду. Основна проблема полягає в тому, що для того, аби оштрафувати за перевантаженість, необхідно спочатку пред’явити докази перевантаження. За винятком Чехії, жодна європейська країна не передбачає такі докази у вигляді результатів зважування за допомогою системи WIM. Це можна зробити лише на спеціалізованих статичних або низькошвидкісних ділянках WIM у присутності поліції. Частота перевірок низька, оскільки: увага дорожніх і транспортних поліцейських сил зосереджена на безпеці дорожнього руху, а не на контролі перевантажених транспортних засобів; перевірка відповідності ваговим нормам є громіздкою та повільною. Ризик бути спійманим з перевантаженим транспортним засобом малий, принаймні, під час руху за межами районів, оснащених установками для зважування. Досвід Нідерландів і Франції показує, що збір інформації про оштрафовані компанії з подальшими візитами до них може бути більш ефективним, ніж штрафування. Більше 90% компаній, які відвідували інспектори, змінили своє ставлення і почали приділяти належну увагу завантаженості транспортних засобів. В Австралії компаніям було надано спеціальні дозволи на перевантаження за умови, що компанії будуть контролювати завантаження усіх своїх транспортних засобів та не дозволятимуть транспорту покидати запропоновані коридори. Цей інструмент був для країни ефективним. Проте ЄС не буде його використовувати, оскільки деякі держави-члени проти збільшення ваги та габаритів транспортних засобів. Сполучені Штати Америки. Габаритно-вагові норми транспортних засобівУ США існує загальноприйнята формула для обчислення допустимої ваги транспортних засобів. Згідно з цією формулою, максимально допустима вага транспортних засобів становить 80 000 фунтів (приблизно 36 т). Навантаження на одиночну вісь не може перевищувати 20 000 фунтів (9 т), на здвоєну вісь – 34 000 фунтів (15,4 т). Окрім цього, у багатьох штатах існують додаткові обмеження за перевищення допустимих норм. Наприклад, у штаті Вірджинія за перевищення маси до 2000 фунтів стягується 1 цент за кожен фунт, тоді як за перевищення у понад 12 000 фунтів – 20 центів за фунт. Якщо транспортний засіб перевищує допустиму масу на 25% – плата подвоюється, якщо на 50% – потроюється. Додатково до цього стягується цивільний збір, разова комісія, ваговій збір та попередньо оцінені збитки (близько 70 доларів). Штрафи за перевищення допустимих нормПерш ніж перевірити завантаженість транспортного засобу, проводиться перевірка транспортних документів, щоб дізнатися, чи були транспортні засоби відправлені з надлишковою вагою. Це дозволяє оцінити штрафи щодо сторін, які можуть бути винними у перевантаженні транспортного засобу. У штаті Нью-Йорк штраф за перевищення допустимого навантаження на вісь до 5% становить 100 доларів, понад 30% – 2 450 доларів. За перевищення маси брутто до 2000 фунтів стягується 50 доларів, до 30 000 – 2 700 доларів. У штаті Каліфорнія за водіння транспортного засобу, який перевищує допустиму вагу, може каратися ув’язненням на строк до 6 місяців та/або штрафом до 1000 доларів. У разі, якщо перевищення ваги менше за 4 501 фунт (близько 2 т), штраф становитиме 250 доларів. Приватні компанії, які здійснюють контроль допустимих нормЗ 1997 року у США працює компанія Cat Scale Company, яка надає перевізникам послуги щодо зважування транспортних засобів. Cat Scale має більше ніж 1700 точок зважування по всій території США і Канади. Компанія встановлює на великих вантажних паркінгах системи добровільного зважування. Якщо потім водія зловить дорожня поліція за перевантаження і виявиться, що результати добровільного зважування невірні, Cat Scale зобов'язується повністю відшкодувати штраф. Якщо результати зважування правильні, то представники CAT Scale зобов’язуються виступити в суді в якості свідка. Компанія також розробила додаток та онлайн-кабінет, де можна відстежувати всі попередні зважування, сплачувати кошти за зважування через PayPal тощо. Канада. Габаритно-вагові норми транспортних засобівУ Канаді норми завантаження транспортних засобів залежать також від погодних умов. У період відлиги або дощу вони менші, ніж зазвичай. За сприятливих погодних умов навантаження на одиночу вісь не може перевищувати 9 т, на здвоєну – 18 т, на строєну – 21 т (відстань між осями має бути від 2,4 м до 3 м). Для потрійних осей, відстань між дальніми осями яких коливається в межах 3 м – 3,6 м, максимальна вага становить 24 т, якщо ж відстань між осями дорівнює 3,6 – 3,7 м, допустимою є вага у 26 т. У період відлиги ці показники зменшуються з 21 т до 18 т, з 24 т до 21 т та з 26 т до 22 т відповідно. У разі відхилення водії вантажівок повинні або розподілити вагу більш рівномірно між вісями, або зняти зайву вагу, перш ніж продовжити рух. Штрафи за перевищення встановлених норм навесні, під час танення снігу, починаються від $350, автомобіль утримується на узбіччі дороги, поки зайва вага не буде знята. Порушення також негативно впливають на профіль перевізника у Національному кодексі безпеки. Для транспортних засобів та вантажів, які перевищують допустимі норми, перевізник має отримати спеціальний дозвіл. Річний дозвіл оформлюється при перевищенні ваги в межах 63,5 т та габаритів у межах 25 м (довжина), 4,26 м (висота), 3,7 м (ширина для магістралей з двома смугами руху), 3,85 (ширина для магістралей з багатьма смугами). У рамках проектного дозволу можливе перевезення вантажів з надмірною вагою та габаритами за наперед визначеним сталим маршрутом, протягом максимум 6 місяців. У цьому випадку загальна маса транспортного засобу не повинна перевищувати 70 т, ширина – 4,3 м, а довжина – 36,75 м. Питання для самоперевірки
| |
| |
Переглядів: 118 | | |
Всього коментарів: 0 | |