Лекція 4. Дозвільна система в міжнародних автомобільних перевезеннях. Види дозволів

Одним із документів, який дозволяє виконання іноземним транспортним засобам комерційного перевезення вантажів чи пасажирів по території будь-якої держави, є “Дозвіл” (дозвіл на виконання міжнародних автомобільних перевезень вантажів/пасажирів територією іноземної держави).

Обмін такими дозвільними документами між державами здійснюється відповідно до положень двосторонніх міжурядових угод в галузі міжнародних автомобільних перевезень. Передбачається, що контингент дозволів для кожної договірної сторони (квота дозволів) буде встановлюватися на засіданнях змішаних комісій із питань міжнародних автомобільних перевезень. Періодичність проведення змішаної комісії вищевказаними угодами, як правило, не передбачається, але на практиці з кожною окремо взятою країною засідання змішаної комісії проводяться, як правило, один раз на рік, але можуть і частіше.

Розмір контингенту дозволів у більшості випадків визначається з урахуванням принципів паритетності або взаємовигідного партнерського співробітництва в даній області. Крім кількості дозволів, визначаються і види дозволів залежно від виду перевезень та екологічності транспортних засобів, які можуть їх використовувати для вантажних та пасажирських перевезень.

Залежно від виду перевезень дозволи бувають: двосторонні, транзитні, до/з третіх країн, універсальні та інші.

Двосторонні дозволи дають право на здійснення перевезень вантажними транспортними засобами у двосторонньому сполученні із вантажем або порожнім у прямому та зворотньому напрямках. Перевезенням у двосторонньому сполученні вважається перевезення, що виконується перевізником однієї з договірних сторін, причому місце завантаження знаходиться на території однієї із договірних країн, а місце розвантаження знаходиться на території іншої договірної сторони. Наприклад: український перевізник здійснює перевезення вантажу між Україною та Росією; польський перевізник виконує перевезення між Польщею та Україною; український перевізник здійснює перевезення між Україною та Францією (в контексті україно-французької угоди).

Транзитні дозволи дають право здійснювати перевезення вантажними транспортними засобами у транзитному сполученні із вантажем або порожнім у прямому та зворотньому напрямках. Транзитним перевезенням вважається перевезення, що виконується перевізником однієї з договірних сторін територією іншої договірної сторони без виконання завантажувально-розвантажувальних операцій. Наприклад: український перевізник здійснює перевезення вантажу між Україною та Німеччиною, транзитом по території Польщі; польський перевізник виконує перевезення між Польщею та Узбекистаном, транзитом по території України.

Дозволи до/з третіх країн дають право на здійснення перевезень вантажними транспортними засобами у трьохсторонньому сполученні з вантажем або порожнім у прямому та зворотньому напрямках. Перевезенням до/з 3-х країн вважається перевезення, що виконується перевізником однієї договірної сторони, причому місце завантаження (розвантаження) знаходиться на території другої договірної сторони, а місце розвантаження (завантаження ) - на території третьої країни. Тобто основною характеристикою такого перевезення є те, що місце завантаження і місце розвантаження не знаходяться на території країни реєстрації транспортного засобу. Наприклад: український перевізник виконує перевезення вантажу між Польщею та Росією; польський перевізник виконує перевезення між Україною та Німеччиною.

Універсальні дозволи - це дозволи, які дають можливість виконання двосторонніх або транзитних перевезень; двосторонніх, транзитних перевезень або перевезень до/з 3-х країн. Однак універсальні дозволи щодо деяких країн, зокрема Німеччини, Нідерландів, Бельгії, Польщі, призначені для двосторонніх або транзитних перевезень, також можуть використовуватись і для перевезень до/з 3-х країн за умови обов’язкового проїзду територією країни - реєстрації транспортного засобу.

Крім зазначених видів дозволів існують деякі так звані “спеціальні” види, зокрема портові, прикордонні, комбіновані та інші.

Портові дозволи є у квоті польських дозволів і дозволяють виконання перевезень у двосторонньому сполученні до/з портів Польщі або в транзитному сполученні з обов’язковим використанням паромних переправ, що курсують із польських портів.

Прикордонні дозволи є у квоті угорських дозволів і дозволяють виконання перевезень у двосторонньому сполученні з/до прикордонних областей Угорщини до/з прикордонних областей України, причому максимальна відстань між місцем завантаження і місцем розвантаження не повинна перевищувати 150 км (за показниками спідометра).

Комбіновані дозволи були у квотах різних країн, зокрема Польщі, Угорщини, Італії. Були призначені для використання при двосторонніх або транзитних перевезеннях за умови виконання перевезень іншими видами транспорту, зокрема залізницею або морськими поромами.

Залежно від відповідності транспортних засобів екологічним вимогам, що можуть використовувати ті чи інші дозволи, дозволи є: Євро-2, Євро-3, Євро-4, Євро-5 та Євро-6.

Для використання дозволу Євро водій повинен мати на борту транспортного засобу сертифікат відповідності екологічним вимогам на тягач/вантажний автомобіль, виданий або заводом-виробником транспортного засобу або уповноваженим представництвом у країні реєстрації транспортного засобу, сертифікат відповідності нормам безпеки на причіп/напівпричіп, виданий заводом-виробником або уповноваженим представництвом в країні реєстрації транспортного засобу, дійсні (має строк дії 1 рік із моменту видачі) сертифікати придатності до експлуатації на тягач/вантажний автомобіль та на причіп/напівпричіп, видані уповноваженим, органом у країні реєстрації транспортного засобу (в Україні таким уповноваженим органом є ДП “ДержавтотрансНДІпроект”).

Оформлення та видача дозволів українським перевізникам проводиться пунктами видачі дозволів (ПВД) філіалів Укртрансбезпеки.

Оформлення дозволів передбачає занесення до них таких реквізитів:

  • найменування перевізника та його адреси;
  • реєстраційного номера автомобільного транспортного засобу;
  • підпису та номерного штампу посадової особи, що оформила дозвіл;
  • дати видачі.

Видані бланки дозволів записуються в реєстр-зобов’язання встановленої форми. Після використання ці дозволи підлягають обов’язковому поверненню в підрозділ Укртрансбезпеки.

Строк дії разових дозволів обмежується календарним роком, тобто до 31 грудня п. р. включно. Але, як правило, враховуючи двосторонні домовленості, термін дії разових дозволів для більшості країн продовжується до 31 січня наступного року включно. Це означає, що автомобіль, який здійснив заїзд на територію іноземної держави на підставі разового дозволу, отриманого в минулому році, повинен у будь-якому випадку (порожній або з вантажем) виїхати з території даної країни.

Для полегшення виконання міжнародних перевезень і поліпшення використання транспортних засобів у двосторонніх угодах визначаються види перевезень, що можуть звільнятись від вимог обов’язкової наявності дозволів для проїзду територіями іноземних країн (мова йде про транспортні засоби, що не перевищують установлених габаритно-вагових параметрів):

  1. перевезення вантажів автомобілями, дозволена повна маса яких, включаючи причепи, не перевищує 6 тонн, або дозволена вантажопідйомність яких, включаючи причепи, не перевищує 3,5 тонн. (У деяких країнах обов’язковою умовою звільнення від дозволів є виконання обох вимог)
  2. перевезення вантажів у аеропорти або з аеропортів, при зміні маршруту польотів;
  3. перевезення транспортних засобів, які були пошкоджені або перебувають в аварійному стані, і поїздки ремонтних транспортних засобів;
  4. проїзд порожніх вантажних автомобілів, відправлених на заміну автомобілів, які вийшли з ладу в іншій країні, і зворотній проїзд автомобілів після їх ремонту;
  5. перевезення тварин у пристосованих для перевезення худоби і визнаних придатними для цих цілей відповідними органами транспортними засобами. Крім того, можуть бути лібералізовані перевезення бджолиних вуликів та мальків риб у спеціально облаштованих транспортних засобах;
  6. перевезення запасних частин і провіанту для морських суден та літаків;
  7. перевезення медичних та гуманітарних вантажів та обладнання, необхідних в екстрених ситуаціях, при стихійних лихах;
  8. перевезення виробів і предметів мистецтва для ярмарків та виставок;
  9. перевезення реквізиту та тварин для театральних, музичних, спортивних або циркових вистав, демонстрації фільмів, а також предметів, призначених для запису радіопередач або зйомок фільмів і телепередач;
  10. некомерційні перевезення вантажів за власний кошт;
  11. перевезення тіл і праху покійних;
  12. поштові перевезення;
  13. перший порожній проїзд транспортних засобів без вантажу в країну для реєстрації.

Система квот багаторазових дозволів ЄКМТ

ЄКМТ (Європейська конференція міністрів транспорту) - це міжурядова організація, створена у 1953 році. Вона об’єднує міністрів транспорту 44 країн. Україна є членом ЄКМТ із 1996 року.

ЄКМТ була створена з метою здійснення всіх необхідних заходів для досягнення на загальному або регіональному рівні найефективнішого використання і раціонального розвитку європейських внутрішніх сполучень міжнародного значення, а також для координації і сприяння діяльності міжнародних організацій, яка стосується європейських внутрішніх перевезень.

Питання, які досліджуються ЄКМТ і по яких міністри приймають рішення, включають: загальні напрямки транспортної політики; інвестиції в транспортний сектор; потреби інфраструктури; особливості розвитку залізничних, автомобільних і внутрішніх водних перевезень; справи комбінованих перевезень; міські перевезення; дорожню безпеку і правила руху, знаки і сигнали; доступ до транспорту інвалідів. Питаннями, які глибоко вивчаються останнім часом, є майбутнє застосування нових технологій, захист довкілля, інтеграція країн Центральної і Східної Європи в Європейський транспортний ринок.

Згідно з Декларацією, прийнятою Радою Міністрів ЄКМТ на сесії, що відбулася в Дубліні 17-18 травня 2006 року, ЄКМТ стала Міжнародним транспортним форумом (МТФ). Тим не менш, система багатосторонніх квот продовжує своє функціонування як система багатосторонніх квот ЄКМТ в країнах - членах ЄКМТ.

Що таке дозволи ЄКМТ?

Як один із механізмів вирішення вищезазначених питань були запроваджені багаторазові та багатосторонні дозволи ЄКМТ, які дозволяють здійснювати міжнародні перевезення вантажів автомобільним транспортом між всіма країнами - членами ЄКМТ.

Система квот багатосторонніх дозволів на перевезення введена в дію 1 січня 1974 року після трирічного випробувального терміну. Вона розглядалася Радою Міністрів як практичний крок до поступової лібералізації автомобільних вантажних перевезень, яка може бути досягнута лише спільними зусиллями країн-членів із гармонізації умов конкуренції як між автомобільними перевізниками різних країн, так і між різними видами транспорту.

Багатостороння квота сприяє використанню більш екологічних та безпечних автомобілів, вносячи, таким чином, вклад у створення екологічно прийнятної транспортної системи. Крім того, багатосторонній характер дозволів підвищує ефективність використання транспортних засобів, зменшуючи кількість порожніх пробігів. На підставі дозволу (“ліцензії”, “книжки”) ЄКМТ іноземний перевізник, зокрема, і український перевізник може виконувати перевезення вантажів територіями країн ЄКМТ у двосторонньому сполученні, транзитом або перевезення до/з 3-х країн.

Станом на 1 вересня 2010 р. у системі квот беруть участь такі країни-члени: Австрія, Азербайджан, Албанія, Бельгія, Білорусь, Болгарія, Боснія і Герцеговина, Великобританія, Вірменія, Греція, Грузія, Данія, Естонія, Ірландія, Ісландія, Іспанія, Італія, Латвія, Ліхтенштейн, Литва, Люксембург, Македонія, Мальта, Молдова, Німеччина, Нідерланди, Норвегія, Польща, Португалія, Росія, Румунія, Сербія, Словаччина, Словенія, Туреччина, Україна, Угорщина, Франція, Фінляндія, Хорватія, Чехія, Чорногорія, Швейцарія, Швеція.

Однією із беззаперечних переваг є те, що дозвіл ЄКМТ видається не на конкретний транспортний засіб, а на підприємство, і користуватись цим дозволом може будь-який вантажний автомобіль, який належить підприємству. Але дозвіл ЄКМТ може використовувати одночасно тільки один транспортний засіб.

Дозвіл ЄКМТ повинен перебувати на борту транспортного засобу між пунктами завантаження (коли транспортний засіб завантажено) і розвантаження (коли транспортний засіб розвантажено) у разі завантаженого рейсу, протягом усього порожнього пробігу, перед попереднім або за наступним завантаженим рейсом. У випадку, коли рейс був розпочатий по одному річному або короткотерміновому дозволу і продовжувався по другому, виданому на наступний період, обидва дозволи повинні знаходитися на борту протягом усього рейсу.

Транспортне підприємство, якому був виданий дозвіл ЄКМТ, може використовувати його для транспортних засобів, взятих в оренду без водія. Орендований транспортний засіб має перебувати в повному розпорядженні підприємства, а керувати ним повинен виключно водій даного підприємства.

На борту такого транспортного засобу повинні знаходитися наступні документи:

  • договір оренди або лізингу чи завірена виписка з договору, що містить, зокрема, назву орендодавця, назву орендаря, дату укладання та термін дії договору, а також ідентифікаційний номер транспортного засобу;
  • якщо водій не є особою, що орендує транспортних засіб, - контракт найму водія або завірену виписку з цього контракту, що містить, зокрема, прізвище роботодавця, прізвище водія (найманого робітника), дату укладання та термін дії трудового контракту.

При необхідності замість документів, згаданих вище, можуть бути використані рівнозначні документи, видані компетентними органами країни-членами. Ці документи повинні бути переведені в додатку на англійську, французьку та німецьку мови.

Підприємство, яке одержало дозвіл ЄКМТ, не може передавати його третій стороні. Назва підприємства, вказана на першій сторінці дозволу ЄКМТ, повинна збігатися з назвою юридичної особи, яка експлуатує транспортний засіб.

Починаючи з 1 січня 2006 року дозволи ЄКМТ дозволяють виконувати транспортні операції на наступних умовах:

  • після першого навантаженого рейсу між країною реєстрації та іншою країною - членом ЄКМТ;
  • перевізник може виконати максимум три завантажених рейси без повернення в країну реєстрації;
  • після максимум трьох завантажених рейсів транспортний засіб, завантажений або порожній, повинен повернутися в країну реєстрації;
  • порожні рейси за межами країни реєстрації не враховуються, оскільки вони не вважаються транспортною операцією. Завантажений, порожній або транзитний рейс до країни реєстрації розглядається як повернення в країну реєстрації;
  • країна завантаження транспортного засобу може відрізнятися від країни походження вантажу.

ДОЗВІЛ ЄКМТ НЕ ДОЗВОЛЯЄ КАБОТАЖ. Цей дозвіл забороняє виконувати перевезення між країною - членом ЄКМТ і країною - не членом ЄКМТ і не звільняє перевізника від вимог, пов’язаних із будь-якими іншими дозволами на проїзд великогабаритних або великовагових транспортних засобів, або автомобілів, що перевозять небезпечні вантажі.

Дозволи ЄКМТ, бортові журнали та сертифікати не повинні бути заламіновані чи покриті захисною плівкою. Термін дії зазначених дозволів - календарний рік із 1 січня по 31 грудня включно (бувають короткотермінові дозволи ЄКМТ з терміном дії в один місяць). Однак існують обмеження по деяких країнах ЄКМТ при використанні таких дозволів, а саме не всі дозволи дають право здійснення перевезень по Австрії, Греції, Італії, Угорщини та Росії.

Як визначається загальна кількість дозволів ЄКМТ для кожної країни і зокрема, для українських перевізників?

Згідно з домовленостями, досягнутими під час проведення засідань ЄКМТ (до речі, всі рішення на засіданнях ЄКМТ приймаються лише на умовах консенсусу), для кожної країни ЄКМТ встановлюється базова квота таких дозволів.

Основні принципи розподілу дозволів ЄКМТ серед українських перевізників

Розподіл дозволів ЄКМТ серед українських перевізників здійснюється наступним чином:

  • на першому етапі визначається загальна кількість дозволів ЄКМТ для кожного перевізника (кількість АТЗ, яку заявив перевізник для участі у конкурсі, необхідно розділити на загальну кількість АТЗ, заявлених всіма перевізниками для участі у конкурсі, та помножити на загальну кількість дозволів ЄКМТ, призначених для розподілу);
  • на другому етапі визначається “якість”(із правом роботи до Австрії, Греції, Італії та Угорщини) дозволів ЄКМТ, виділених перевізнику після першого етапу. На цьому етапі приймаються до уваги:
  • кількість перевезень, здійснених перевізником до Австрії, Греції, Італії та Угорщини як за разовими дозволами, так і за дозволами ЄКМТ за попередній період;
  • ефективність використання дозволу ЄКМТ із правом роботи до Австрії, Греції, Італії та Угорщини за попередній період.

Крім того, застосовується система штрафів за неправильне використання дозволів ЄКМТ. Претенденти позбавляються по одному дозволу за кожне задокументоване підтвердження наступних порушень: невідповідність АТЗ категорії дозволу ЄКМТ, підробка сертифікатів та бланків ліцензії ЄКМТ, перевезення в країну, по якій діють обмеження (не країна ЄКМТ або країна з діючими обмеженнями (Австрія, Італія, Греція або Угорщина)), передача дозволу ЄКМТ на інший транспортний засіб до закінчення перевезення, відсутність сертифікатів, що підтверджують відповідність АТЗ категорії дозволу ЄКМТ.

Після завершення всіх розрахунків визначається кількість і якість дозволів ЄКМТ, виділених перевізнику на наступний рік. Дані по всіх перевізниках зводяться в одну таблицю, яка затверджується Конкурсним комітетом і оприлюднюється через ЗМІ, веб-ресурси ДП “Укртрансбезпеки”, АсМАП України.

У кінці кожного року у транспортних компаній збирають інформацію, які вантажівки на фірмі, яка кількість вантажних машин, який стандарт Євро-2, 3, 4, або Євро-5, 6. Для того щоб видати цим транспортним компаніям багаторазову можливість перетинати транзитні держави і в'їжджати в країни, в які потрібно доставити вантаж. Цей документ, на який розраховують всі транспортні компанії, які володіють вантажівками Євро-5, Евро-6, називається ЄКМТ.

Усі ці документи, дозволи, ЄКМТ, видаються організаціями, які розподіляють і вирішують яку кількість, і кому видати. Компанії, які мають дані документи будуть перевозити вантажі в Європу, Прибалтику, до Білорусі.

Правила використання дозволу ЄКМТ (CEMT)

  • Дозвіл ЄКМТ повинен бути в наявності у водія транспортного засобу при в'їзді та виїзді з території держави, в тому числі, протягом порожнього рейсу
  • Транспортний засіб може здійснювати транзитний проїзд по території країни, де вона зареєстрована, і це не вважається поверненням в країну реєстрації.
  • У разі виявлення порушень порядку використання дозволу ЄКМТ, в'їзд або виїзд вантажівки з території конкретної держави не допускається.
  • Існують дозволи зеленого кольору, дійсні протягом календарного року (1 січня - 31 грудня), і короткострокові дозволи жовтого кольору, дійсні протягом 30 днів.
  • Деякі країни для іноземних перевізників для перевезень вантажів в свою країну, продають разові дозволи при в'їзді в країну.

Плюси компанії, яка має книжки ЄКМТ

  • ЄКМТ або CEMT - багатостороннє дозвіл, що видається перевізнику, і дозволяє йому вільно працювати і їздити серед країн-учасниць Європейської Конференції Міністрів Транспорту (Conférence Européenne des Ministres des Transports)
  • CEMT має на увазі можливість двостороннього і тристороннього перевезення.
  • Дозвіл дійсний протягом періоду часу, зазначеного в ньому і дозволяє здійснювати необмежену кількість вантажоперевезень між країнами-учасницями ЄКМТ і транзитом через територію однієї або декількох країн - учасниць ЄКМТ транспортними засобами, зареєстрованими в країні - учасника ЄКМТ.

Питання для самоперевірки

  1. Що таке дозвіл, для чого він потрібен?
  2. Які бувають дозволи в залежності від виду перевезень?
  3. Хто видає дозволи в Україні?
  4. Який строк дії разових дозволів?
  5. Що таке дозволи ЄКМТ, чим вони відрізняються від разового дозволу?
  6. Як відбувається розподіл дозволів ЄКМТ серед українських перевізників?
Категорія: Лекції | Додав: ananbad (11.12.2020)
Переглядів: 610 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
avatar