Лекція 5. Міжнародні урядові і неурядові транспортні організації світу

Відповідно до загальновизнаних критеріїв в рамках міжнародного права міжнародні транспортні організації діляться на міжурядові та неурядові. До міжурядовим насамперед належать спеціалізовані установи ООН - ІМО, ІКАО, а також інші міжурядові організації.

До найбільш великих і відомих міжнародних неурядових організацій в області автомобільного транспорту належить:

- Міжнародний союз автомобільного транспорту (ІРУ);

- Міжнародна автомобільна федерація (FIA).

Питаннями розвитку міжнародних перевезень, вдосконалення транспортних засобів, усунення перешкод в русі вантажів і пасажирів через межі займаються не лише національні, але і міжнародні організації. Однією з таких організацій є Європейська Економічна Комісія (ЕЭК) Організації Об'єднаних Націй (створена в 1947 р.). Мета створення цієї комісії підтримати і зміцнити економічні стосунки європейських країн, організацію економічного співробітництва між ними.

Велике місце в роботі ЕЭК ООН займають питання водного, залізничного і, особливо, автомобільного транспорту. Ці питання входять в компетенцію Комітету з внутрішнього транспорту (КВТ) ЕЭК ООН.

КВТ, створений в 1947 році, розробив ряд конвенцій, угод, рекомендацій і норм для полегшення міжнародних перевезень.(55 в області транспорту і 40 документів торкаються сфери автомобільного транспорту).

КВТ є міжурядовим загальноєвропейським органом, який покликаний займатися в Європі численними транспортними питаннями. Виступаючи консультативним органом, і не роблячи ніяких дій відносно будь-якої країни, без згоди уряду, КВТ: вивчає проблеми міжнародного внутрішнього європейського транспорту і на основі результатів цього вивчення розробляє конкретні заходи, спрямовані на рішення цих проблем; дає рекомендації по перегляду існуючих в Європейських конвенцій і угод в області внутрішнього транспорту і ув'язненню нових.

Комітет з внутрішнього транспорту Європейської економічної комісії ООН (КВТ) є одним з найбільш ефективних органів ЄЕК ООН. Він був створений в 1948 році як міжурядового органу для вжиття невідкладних заходів щодо вирішення транспортних проблем, що виникли в Європі з закінченням Другої світової війни. В рамках КВТ створені робочі групи за окремими видами транспорту. Ці групи здійснюють керівництво і контроль за діяльністю допоміжних органів груп експертів і груп доповідачів, які створюються для вивчення спеціальних проблем між сесіями КВТ, що вживаються один раз на рік, як правило, в Женеві (Швейцарія). Є також ряд груп експертів, які працюють безпосередньо під егідою КВТ. Серед них:

Основна робоча група з автомобільного транспорту та робочі групи:

  • за статистикою транспорту;
  • перевезення небезпечних вантажів;
  • митних питань;
  • перевезення швидкопсувних вантажів;
  • конструкції транспортних засобів;
  • безпеки руху та ін.

Основні функції КВТ. Даний Комітет:

  • Запитує і узагальнює думки міжнародних транспортних організацій з питань, що входять в їх компетенцію, і встановлює з ними співпрацю;
  • Розробляє і дає рекомендації, що сприяють усуненню дискримінаційних заходів і зайвих обмежень в області європейського внутрішнього транспорту;
  • Дає рекомендації щодо перегляду існуючих в Європі конвенцій та угод в області європейського внутрішнього транспорту і укладення нових договорів.

Крім того, КВТ проводить велику роботу в області збору та аналізу статистичних даних та доводить до відома ЄЕК ООН питання, які можуть мати безпосередній вплив на економіку Європи.

Крім країн - членів ЄЕК в роботі КВТ і його допоміжних органів беруть участь багато урядові та неурядові міжнародні організації, зокрема Міжнародний союз автомобільного транспорту (МСАТ), Міжнародний союз громадського транспорту (МСОТ), Міжнародна дорожня федерація (МДФ), Всесвітня організація туризму і автомобільного спорту (ОТА), Міжнародне бюро по контейнерах (МБК), Міжнародна організація праці (МОП), Міжнародний союз залізниць (МСЗ), Всесвітня федерація профспілок (ВФП), Міжнародна торгова палата (МТП) і багато інших. За активної участі та допомоги міжнародних неурядових організацій КВТ розроблений ряд конвенцій, угод, рекомендацій і норм не тільки для полегшення міжнародних перевезень, а й для уніфікації та поліпшення національних рекомендацій. Тільки в області автомобільного транспорту розроблено близько 40 міжнародних конвенцій, а також більше 90 однакових розпоряджень (правил) за конструкцією транспортних засобів. Крім того, за участю КВТ відпрацьована система обов'язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників транспортних засобів за заподіяну шкоду (система "зеленої карти"). Практично в діяльності КВТ знайшли відображення всі питання, без вирішення яких неможливо було б організувати міжнародне автомобільне рух і перевезення вантажів і пасажирів. Нормативні документи, розроблені та прийняті в рамках КВТ, враховуються під час укладення двосторонніх міждержавних угод про міжнародне автомобільне сполучення, про міжнародні перевезення вантажів і пасажирів, в яких більш детально визначаються всі питання, які стосуються організації та виконання цих перевезень.

Членами КВТ є всі європейські держави - члени ЄЕК ООН, а також США. Інші країни можуть бути запрошені ЄЕК ООН для участі в роботі КВТ на умовах, що встановлюються ЄЕК ООН.

У роботі КВТ беруть активну участь наступні міжнародні організації:

МСАТ - Міжнародний союз автомобільного транспорту(заснована в Женеві 23 березня 1948 р.) - займається питаннями організації і розвитку МАП вантажів і пасажирів (штаб квартира знаходиться в Женеві, Швейцарія) має 3 представництва в Брюсселі (Бельгія), Москва, Стамбулі.

Сьогодні МСАТ - всесвітня організація, що займається проблемами автотранспорту в 68 країнах на чотирьох континентах світу. МСАТ захищає інтереси всієї галузі в цілому незалежно від того, чи йде мова про пасажирські або вантажні перевезення, і представляє інтереси всіх транспортних операторів - перевізників автобусами, таксі і вантажними автомобілями. Від імені своїх членів МСАТ представляє автотранспортну галузь у всіх міжнародних органах і має статус невід'ємного і авторитетного партнера урядових кіл, який представляє інтереси всієї галузі найбільш дієвим і ефективним чином.

Організаційна структура МСАТ об'єднує дві категорії членів:

  • Дійсні члени, якими є професійні національні організації;
  • Асоційовані члени, до числа яких відносяться автозаводи, компанії з комбінованих перевезень і т.д.

Дійсні члени МСАТ розподілені по трьом секціям:

  • Професійні перевезення пасажирів міськими автобусами, автобусами далекого прямування і таксі;
  • Професійні перевезення вантажів;
  • Перевезення за "власний рахунок", тобто автомобільні перевезення, що здійснюються комерційними чи промисловими підприємствами за допомогою своїх власних транспортних засобів.

Основним завданням МСАТ є захист інтересів галузі і організація міжнародного співробітництва в галузі вантажного і пасажирського автотранспорту в інтересах гармонійного і стійкого розвитку світової економіки. Для досягнення цих цілей ІРУ за підтримки входять до неї національних автотранспортних асоціацій здійснюють широке коло проектів за такими основними напрямками:

  • Стимулювання розвитку автомобільного транспорту шляхом усунення штучних бар'єрів;
  • Уніфікація технічних стандартів і спрощення правил та митних стандартів;
  • Створення і впровадження освітніх програм для транспортних операторів і водіїв. Для цього створена спеціалізована Академія ІРУ;
  • Просування ідей сталого розвитку в рамках автомобільного транспорту, зокрема шляхом вдосконалення енергозбереження, дорожньої безпеки та захисту навколишнього середовища;
  • Протидія всім формам дискримінації автомобільного транспорту як на національному, так і на міжнародному рівні;
  • Просування концепції мультимодальних перевезень та взаємної доповнюваності всіх видів транспорту.

ЕКМТ - Європейська конференція міністрів транспорту (1953) до складу ради входять міністри транспорту Європейських держав. Діяльність спрямована на спрощення переїзду через межі держав. Україна є членом ЕКМТ з 1996 року.

ФІА - Міжнародна автомобільна федерація(FEDERATION INTERNATIONALE DE L'AUTOMOBILE - FIA, штаб-квартира FIA знаходиться в Парижі) займається питаннями розвитку автомобілізму, сприяє розвитку міжнародного дорожнього руху і автотуризму. В даний час вона об'єднує понад 213 національних автомобільних клубів та асоціацій 130 країн п'яти континентів, членами яких перебувають понад 100 млн автомобілістів.

ФІА створена з метою розвитку автомобілізму і захисту його матеріальних і моральних інтересів, сприяння розвитку міжнародного дорожнього руху і автотуризму, регламентування розвитку автомобільного спорту, видання загальних правил щодо організації та проведення автомобільних змагань, посилення і поліпшення роботи національних автомобільних клубів та асоціацій, виконання судової влади при регулюванні спірних питань виключно спортивного порядку, що виникають при організації або проведення автомобільних змагань.

МДФ - Міжнародна Дорожня Федерація(1948) займається питаннями створення мережі автомобільних доріг тих, що зв'язують європейські країни.

МОПДП - Міжнародна організація по запобіганню дорожнім подіям (1901) метою являється об'єднання національних організацій по запобіганню дорожнім подіям і створенню їх в тих країнах, де вона ще відсутня, сприяння в діяльності, спрямованій на підвищення безпеки дорожнього руху, особливо в області навчання правилам дорожнього руху, інформації і досліджень.

МСВГДС - Міжнародний союз водіїв вантажівок далекого дотримання і відповідних транспортних засобів(INTERNATIONAL UNION OF DRIVERS OF LONG - DISTANCE LORRIES AND SIMILAR VEHICLES - IUDLL) створений з метою об'єднання усіх водіїв вантажівок далекого дотримання, уніфікації (привести до одноманітності) правил дорожнього руху, раціоналізації системи стягнення за порушення цих правил.

ПМАДК - Постійна міжнародна асоціація дорожніх конгресів(штаб-квартира знаходиться в Парижі), PERMANENT INTERNATIONAL ASSOCIATION OF ROAD CONGRESSES (PIARS) - (нині перейменована у Всесвітню Дорожню Асоціацію), розробка і введення в дію різного роду міжнародних угод з питань удосконалення доріг і правил дорожнього руху.

ФІАТА - Міжнародна федерація експедиторських асоціацій FEDERATION INTERNATIONALE DES ASSOCIATIONS DE TRANSITAIRES ET ASSIMILES (була створена у Відні (Австрія), 31 травня 1926 р.) - ФІАТА - найбільша неурядова організація світу, займається питаннями розширення і підвищення якості транспортно-експедиторських послуг, підвищення професійної майстерності експедиторських фірм.

ТРАНСФРІГОРУТ Європа (25 березня 1955 р.) - Міжнародна організація по перевезенню швидкопсувних продуктів, в умовах контрольованих температур метою створення є полегшення перевезень харчових продуктів, що вимагають регульованої температури.

Питання для самоперевірки

  1. Які міжнародні транспортні організації світу ви знаєте?
  2. Які основні задачі КВТ?
  3. Які основні задачі МСАТ?
  4. Які основні задачі ФІА?
Категорія: Лекції | Додав: ananbad (10.12.2020)
Переглядів: 683 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
avatar